Förnyad kärnkraft?

Stödet för nya kärnkraftverk ökar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=797180

Jag blir något förvånad att folk vill bygga ut kärnkraften som det ser ut nu. Jag är inte emot kärnkraft, däremot tycker jag man ska komplettera alla energikällor med ekologisk el som tex vindkraft. Det enda jag kan tänka mig ang kärnkraft är att man kan förfina de befintliga kärnkraftverken och effektivisera dem. De börjar ju ha ett gäng år på nacken nu.



Kärnkraft producerar som tur är inte speciellt mycke koldioxid i förhållande till de mängder energi man får ut av kärnkraft, däremot så blir det alltid ett frågetecken angående radioaktiviteten som tar tusentals år att bryta ner. Jag tror inte våra kommande genarationer kommer vara speciellt glada på oss som lever nu, när det ligger radiaktiv avfall lite här och var framöver, dessutom så är det gigantiska summor som det kostar att hantera avfallen plus det blir alltid en säkehetsrisk med länder som kan tänka sig producera kärnvapen. Jag läste någonstans att det kostar runt 7 miljarder att bara hantera Svenskt avfall. Vore det inte bättre att bygga ut vindkraften succesivt då för varje år.

Vindkraften är ekologiskoch betydligt effektivare idag än för 20 år sedan och vindsnurrorna blir bättre och bättre för varje år, så jag tycker vindkraft är framtidens melodi. På miljöområdet finns det enormt mycke som smarta hus som tar hand om värme bättre.