Klonad geografi

Helgen som gick ägnade jag Simmagazine Tour tillsammans med gruppen A.K.A. och Marie Plosjö. Det blev en lång tur genom landet och många städer passerades på vägen.

Något som jag funderat lite på när jag rest genom Sverige är varifrån alla städers namn kommer ifrån, samt varför vissa städer har så lika namn att man lätt kan blanda ihop dem?

En del kanske tycker jag är löjlig som ägnar en bokstav över detta, men jag irriterar mig på vissa städers namn. Varför kan inte alla städer ha unika namn?

Varför heter vissa städer så lika att man kan tro man pratar om samma stad? Man kan tro det beror på att någon stolle i forntiden reste till fel stad innan någon vettig karta fanns yillgänglig eller något i den stilen.

Ta till exempel nedanstående städers namn och orter, de är som gjorda för att blandas ihop!
I vissa fall kan man tro att det är tal om samma ort eller stad!

Städer med liknande namn
Karlskrona - Kalskoga
Linköping - Lidköping
Bålsta - Båstad
Borgholm - Bornholm
Furusund - Fårösund
Östersund - Öresund - Öregrund
Skellefteå - Sollefteå
Orsby - Torsby

Sveriges mest svårstavde städer måste vara Simrishamn och Ulricehamn

Nu vill jag tillägga att jag inte har något emot någon av nämda orter på något vis, så ingen misstolkar mig. Det är bara jag som har lätt för att blanda ihop dessa ibland, iallafall vissa av städerna. Nu är det så att jag varit i de flesta av dessa städer även, men jag tycker att det hade varit enklare med unikare namn på dessa städer. Missförstå mig rätt :)

Har du hittat andra städer som har liknande namn så tipsa gärna!