Därför gillar jag elhybrider

 
Såhär ser mina balkongmöbler ut en helt vanlig sommardag. Jag bor mitt på Linnégatan i Stockholm och det kör en hel del bilar nedanför där jag bor.

Tyvärr ser inte mina balkongmöbler lika fina ut efter bara några veckor så börjar avgaserna göra sig påminda, särskilt på de vita balkongbordet och stolarna som snabbt blir grådassiga av alla avgaser och utsläpp (i slutet på sommaren är de nästan svarta bokstavligt talat).

 
Även på vintern så blir den vita snön rätt snabbt svart av alla avgaser, så man undrar ju vad man andas in dygnet runt år efter år? Tänk även hur det skulle se ut om många hus hade solceller på taken eller balkongerna (som inte blev helt nedsotade av avgaser och hur mycke effektivare de skulle fungera och samtidigt skära av topparna på elräkningen samt avlasta elnätet).

Bättre luft i städer med elhybrider
Ända sedan 2006 så började jag bli mer och mer miljömedveten delvis pga dessa fenomen. Skulle vi ha fler elbilar eller elhybrider som körde på el inne i städerna (men med andra bränslen) på de långa sträckorna mellan städerna ute i landet, så skulle vi nog kunna få klart bättre luft inne i städerna.

Det är väldigt mycke blypartiklar som hamnar i luften och sätter sig på husfasader och annat. Jag undrar hur hälsan för majoriteten av medborgarna skulle bli om man fick ner utsläppen från avgaser av tex fossila bränslen? Sjukvårdskostnaderna kanske skulle minska indirekt och folkhälsan förbättras?

Elbilar har noll utstläpp (förutom vid tillverkning, men det är ett engångsutsläpp som med allt annat som tillverkas). Prova att ställ en elbil på tomgång i ditt garage eller tex sovrum och ta djupa andetag. Gör samma sak med en fossildriven bil, så kommer du förmodligen vara avsvimmad efter 45 minuter och väggarna vara svarta efter en tid! En elbil gör inga utsläpp precis som en mobiltelefon eller bärbar dator. Tänk då vad som släpps ut av varje bil dagligen världen över! Det gäller ju inte enbart bilar utan fabriker och flygplan som står för en större del av utsläppen.

Se bara på karlshamnsverket som eldar 140 000 liter olja i timmen!
Vilket enormt resursslöseri och miljöbov!

De flesta tänker nog: "Mitt lilla utsläpp gör ingen skillnad". Men när ca 10 miljarder människor tänker så varje dag så blir det problem! Om man skulle dela upp antalet människor på jorden där varje människa blir ett "enskilt land" så har vi alla lika mycket ansvar oavsett var man befinner sig på planeten. Utsläppen som släpps ut i atmosfären (och haven) drabbar alla på sikt.

Nu är inte elbilar och hybrider helt mogen för den breda massan, men om ca 15 - 20 år fram i tiden när batterierna är kraftfullare och laddstolpar finns på de flesta ställen samt nya energikällor finns på plats så kan vi nog få mer ordning på utsläppen inne i städerna.

Bygg egen infrastruktur
Kan man bygga bort beroendet av fossdrivna bränslen och skapa en egen infrastruktur för ladda fler fordon med el så vore det bra! Oljan är inte en oändlig resurs och ju fler människor det blir samtidigt som oljan sinar, så stiger priserna med tiden. Kan man kompensera med eldrift så räcker oljan längre.

Det är ju rätt onödigt att frakta olja med tankers över hela världen dagligen om man kan producera el lokalt som bränsle i alla länder. Sen slipper man problemet med att mata vissa skurkstater med oljepengar som i sin tu gör att de får mindre att säga till om. Man ska inte vara beroende av dem och göra sig så oberoende och fristående som möjligt.

Självladdning i drift
I framtiden kanske elbilarna kan ladda upp sig själva både under drift eller när de står parkerade med solceller på tex bagageluckan eller tak och dörrar (det finns redan). I Formel 1 kan batteriet laddas när bilen bromsar (ERS). Även kanske en liten "vindsnurra" vid drift av tex bensin (typ som denna princip fast i miniatyr och i horizontalläge under bagageluckan) via diskreta luftintag. 
Även hjulen skulle kunna fungera som vindsnurror och batteriet laddas ungefär på samma sätt man hade en generator till cykeln (förr i tiden för att driva lyset).

Det finns redan i drift på Viggen flygplanen som exempel. Se detta klipp.

I framtiden kanske man kan ha laddrutor som laddar bilen trådlöst när man parkerar på den. Möjligheterna är många.

Bensin och el en bra symbios
(OBS! Jag är inte motståndare till bensin och diesel). Men jag tycker man ska ha valfriheten att kunna välja att lättare ha hybrider och de borde subventioneras så fler har råd. Optimalt enligt mig är att man kör på el inne i städer och andra bränslen för längre sträckor (och det gäller först och främst för personbilar). Långtradare och tex traktorer är inte mogna för eldrift än.

Jag skulle inte ha något emot om bensin och dieselpriset sänktes några kronor. Det skulle underlätta för jordbruk och transporter samt förbättra ekonomin.

Dilemma
När det gäller CO2 (koldioxidutsläpp) från fossildrivna bilar, så släpper vanliga personbilar ut ganska lite CO2 vid marshfart. Man kan ju fundera på hur mycke CO2 en vanlig matkasse innehåller med all plast som finns på alla varor! Här finns en del att jobba på för att minska på plasten i förpackningar. Vissa varor kanske skulle kunna ha mer papper än plast. Papper är iallafall lättare att bryta ner eller återvinna.

Den här planeten är vårt hem och om jag skaffar barn i framtiden så vill jag att de ska andas så ren luft som möjligt. Vår uppgift här på jorden är att ta hand om djuren och naturen, inte fördärva den.
 
En laddhybrid passar folk som:
 
- Pendlar varje dag och vill kunna köra på enbart el.
- Vill kunna köra många korta sträckor i vardagen på enbart el.
- Har möjlighet att ladda batteriet hemma och/eller på jobbet.

Vad är bäst hybrid eller laddhybrid?
En hybridbil är ett förnuftigt alternativ om man vill sänka sina bränslekostnader och samtidigt vara miljösmart. En laddhybrid kan laddas via bilens ladduttag och köras cirka 3–5 mil på bara el. En vanlig hybrid använder endast överskottsenergi från in bromsningar och vid frirullning för att ladda hybridbatteriet.

En elhybrid kan till skillnad från laddhybrider inte kopplas in för att ladda i ett eluttag. Den drivs av en kombination av förbränningsmotor och elmotor där elmotorn laddas upp av förbränningsmotorn.

Räckvidd
Räckvidden på en ren elbil är förhållandevis lång. Flera modeller har upp till 50-60 mils räckvidd, vissa ännu längre. Hur långt du kommer på en laddning beror främst på hur mycket energi bilens batteri kan lagra samt hur effektiv bilen är.

 
Visa fler inlägg