Hallå hemvärnet?

Jag läste nyss om tragedin i Täby idag där en 21-årig hemvärnsman sköt vilt och tog sitt liv.

21-åringen var aldrig med på övningarna
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,850773,00.html

Jag blir rätt shockad över att folk i hemvärnet får förvara automatvapen hemma! Jag vet inte exakt hur rutinerna är ifall folk i hemvärnet även får ha ammunition samt slutstycke till automatvapnen. Det låter ju helt galet att låta vapen finnas fritt ute i samhället. Tänk om de någon får inbrott till exempel eller någon känner till vapen och hotar någon för att komma åt vapen?

F16 Uppsala
När jag gjorde min värnplikt (lumpen), så fick vi inte ens ha slutstyckena till våra vapen förvarade i våra skåp nattetid inom kassernen. Jag låg själv på F16 i Uppsalas flygflottilj 1992 - 1993, och där var det extrem koll på ammunition efter övningar, allt räknades både före och efter skjutövningar.

Man får ju som sagt funderingar om hemvärnets rutiner för vapen och ammunition.

Relaterade länkar

Länk till F16
http://www.f16.mil.se/

Hemvärnet
http://hemvarnet.se/

#1 - - Nadja:

Jag håller med om att man inte ska få förvara vapen hemma från hemvärnet.. en vän till mig förvarar en sån och jag trodde först att han ljög om det tills jag fick se vapnet.. helt sjuk säger jag om det!

#2 - - Udo:

Min uppfattning i frågan är att de som ska ha tillstånd att förvara tjänstevapen i hemmet skall uppfylla rigorösa säkerhetskrav. På pappret är det så i nuläget, men det är ju tänkbart att resurser och rutiner för kontroll inte motsvarar dessa regler. En annan sak är frågan om det finns ett behov av vapenförvaring i hemmet. I nuläget när det inte finns något stående territorialförsvar att tala om finns det en poäng att ha en sådan beredskap samtidigt som logistiska skäl talar för detta. Mot detta talar hotbilden (omvänt - territorialförsvaret är "avskaffat" pga att politiker bedömer säkerhetshotet som lågt) och bristande förmåga/resurser till kontroll.

Nu är det dock inte speciellt svårt att få förvara vanliga vapen hemma (jaktvapen, tävlingsvapen etc). Här handlar det om licenser av olika slag som erhålls efter medlemskap i skytteföreningar eller jägarexamen och där man egentligen inte har någon möjlighet alls att bedöma personens psykologiska status. Statistiskt sett är incidenter med militära vapen också väldigt ovanliga i jämförelse med "vanliga" lagliga vapen.

Hoppas att jag nyanserat din bild!