Brevduvor finns!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag har alltid trott att brevduvor är ett påhitt som bara existerar i sagor och på film, men det är tydligen dagens största sanning! Jag trodde absolut att brevduvor va samma påhitt som det där med att barn kommer med storken!

Varför jag började fundera över om brevduvor fanns var efter jag läst denna tråkiga nyhet

Yxman högg ihjäl duvorna
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,961693,00.html

Det ledde naturligtvis att jag funderade över om det var ett skämt eller inte, brevduvor finns väl inte var min första reaktion, så jag började forska och söka på nätet, och mycke riktigt så finns det tydligen brevduvor än idag!!

Träffsäkerhet?
Jag blir djupt förvånad över att det finns brevduvor och förundras över hur de kan hitta rätt mottagare och inte flyga sin egen väg. Hur tusan hittar de rätt ställe att flyga till så rätt person får mddelandet, samt kan leverera tillbaka ett svar??? Jag trodde som sagt allt detta var påhitt. Flaskpost verkade ungefär lika träffsäkert i mina fantasi som brevduvor.

Det finns tillochmed ett förbund i Sverige för brevduvor!

http://www.brevduvesport.org/


Man lär sig något nytt varje dag!

#1 - - Fanny:

Råkade bara trilla in i din blogg, men tänkte kommentera att brevduvor inte letar sig fram till en mottagare, de kan bara flyga hem till duvslaget där de har fötts. De hittar alltså hem, men ingen annan stans. När man tävlar med brevduvor tar man tiden det tar för dem att flyga hem från platsen där de släpps.